Scoor hoger in Google: afbeeldingen en SEO strategie

Waarom kleinere foto’s?

Allereerst is het natuurlijk wel handig om te weten waarom je foto’s het beste kunt verkleinen voor je ze gebruikt op je website. Dit heeft alles te maken met jouw SEO score. SEO staat voor Search Engine Optimization. Een website die goed geoptimaliseerd is en veel aandacht besteedt aan SEO komt hoger te staan in de google zoekresultaten. Dus hoe meer jij jouw website inricht terwijl je SEO in je achterhoofd houdt, hoe beter jouw site gevonden wordt op google!

De grootte van de afbeeldingen is een van de factoren die de SEO score van jouw website beïnvloeden. Hoe groter de afbeeldingen, hoe langer jouw website erover doet om volledig te laden. En hoe langer dit laden duurt, hoe slechter dit is voor jouw SEO score. Google houdt er namelijk van als websites snel laden. Daarom is het aan te raden om je foto’s te verkleinen.

Goed om te weten: met verkleinen bedoel ik niet een foto van 3cm breed ipv 8cm, maar gaat het puur om de bestandsgrootte.

“Hoe groter de afbeeldingen, hoe langer jouw website erover doet om volledig te laden.”

Hoe klein moeten de foto’s zijn?

Oké, leuk dat de foto’s die je gebruikt niet te groot moeten zijn, maar hoe groot mogen ze dan maximaal zijn? Hiervoor is het handig om als vuistregel aan te houden dat je foto’s maximaal 300 kB groot mogen zijn, en het liefst nog iets kleiner, namelijk niet groter dan 250 kB.

Hoe verklein je foto’s voor een betere SEO score? De foto’s die ik aanlever na een shoot kun je downloaden op 2 formaten: een web-formaat, die klein genoeg is om op je website te gebruiken en ook nog steeds van goede kwaliteit is. Ook kun je de foto’s downloaden in hoge resolutie (HR). Deze foto’s hebben een grootte van meerdere MB’s en zijn dus niet geschikt om op je website te gebruiken. Deze zijn juist weer geschikt voor print.

Gebruik je naast deze foto’s ook nog andere beelden, dan is het verstandig om goed te controleren hoe groot deze zijn. Zijn ze te groot? Dan kun je verschillende conversie websites gebruiken om ze te verkleinen. Een website die ik zelf heel fijn vind is compressjpg.com


Bonus tip voor jouw online marketing: Verwerk keywords voor een hogere SEO score

Bij online marketing is het belangrijk om jouw website te optimaliseren voor verschillende keywords. Per pagina 1 keyword waar je op gevonden wilt worden. Dit keyword moet dan ook het liefst in alle elementen op jouw pagina voorkomen. Idealiter in bijvoorbeeld de verschillende titels, meerdere keren in de tekst, in linkjes en dus ook in jouw afbeeldingen. Dit kan je op 2 manieren doen:

  1. Verwerk het keyword in de naam van jouw afbeelding. Sla de afbeelding hiervoor op jouw computer op en geef het een andere naam. Wil je gevonden worden op het keyword ‘loopbaancoach’ dan kun je de afbeelding bijvoorbeeld de volgende naam geven: ‘{bedrijfsnaam}_loopbaancoach_1.jpg’

  2. Verwerk het keyword ook in de alt-tekst van jouw afbeelding. De alt tekst wordt getoond wanneer een afbeelding niet geladen kan worden. Google kan jouw foto’s niet ‘zien’ en scant daarom de alt-tekst. Daarom is het slim een korte beschrijving van jouw foto toe te voegen waar ook het keyword in voorkomt. Je kunt ervoor kiezen om alleen de woorden toe te voegen waarop je gevonden wilt worden, bijvoorbeeld ‘bedrijfsnaam_loopbaancoach_plaatsnaam’ óf je kunt een omschrijving toevoegen van de afbeelding ‘een vrouw die een andere vrouw aan het coachen is als loopbaancoach. Beide vrouwen zitten tegenover elkaar in een woonkamer achtige setting’

Met deze tips moet je jouw pagina nog beter kunnen optimaliseren op SEO, wat jouw online marketing alleen maar ten goede komt. Succes!


Wil jij zelf nu ook mooie foto’s voor jouw website, om niet alleen jouw SEO optimalisaties op toe te passen, maar ook om jouw persoonlijkheid te laten zien aan potentiële klanten (dat is iets dat ZIJ dan weer leuk vinden 😉)? Neem vrijblijvend contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.

Vorige
Vorige

Personal branding shoot - Illustrator/2D motion designer

Volgende
Volgende

Hoe deel je jouw evenementenfoto's op sociale media?